Zeiltjalk Jacobsschelp
De Jacobsschelp (1899) zeilt al jaren met ervaren zeil schipper/eigenaar Bertie Geurts. Opstappen kan in de oude vestingstadjes Muiden of in Weesp. Dus direct het Markermeer op of vanuit Weesp varen we over de Vecht naar Muiden het Markermeer en IJsselmeer op. Zeer geschikt voor een bedrijfsuitje, teambuilding, familie- vriendendag, weekeind zeilen, bachelor party. Voor groepen van 5 tot maximaal 12 personen. Met een overnachting geschikt voor 4 tot maximaal 8 personen.
IJsselmeer, Markermeer, Muiden, Pampus en Volendam
Het vaargebied voor een dagtocht of weekend is het Markermeer, IJsselmeer rivier de Vecht en soms het IJ en Randmeer. Bereikbare havens met een dag of twee/driedaagse zeiltocht.
Durgerdam, Pampus, IJburg, Amsterdam, Volendam, Edam, Monnickendam, Hoorn, Wijdenes en Enkhuizen
Zeilen op de platbodem Jacobsschelp
Zeilen en de motor uit, dat is waar het allemaal om gaat op deze fraaie platbodem. De Jacobsschelp heeft een tuigage en zijzwaarden die direct op de hand gaan, waardoor je al snel ziet hoe iets werkt. Omdat het schip maar 65 cm diepgang heeft kunnen we bijna overal komen. Er zijn verschillende voorzeilen. Sportieve landrotten en ervaren zeilers hebben wat te doen aan boord. In de kuip is het comfortabel toeven en op het voordek kun je lang uit. Binnen is een ruime tafel   voor een spelletje of wat te lezen.
Het interieur
De Jacobsschelp is zeer fraai en sfeervol afgetimmerd met veel houtwerk. Het schip is voorzien van een compleet ingerichte kombuis t/m gebakbordjes, warm- en koud water, een koelkast en een toiletruimte met wastafel. Er is overal stahoogte, behalve bij de kooien voor de mast.

Veiligheid en navigatie:
Aan boord zijn aanwezig: zwemvesten (kindervesten op aanvraag), regenkleding, verbandtrommel, reddingsboeien, vuurpijlen, kompas, radio, gps, marifoon, dieptemeter, almanak en waterkaarten. Het schip is all-risk verzekerd en de opvarenden zijn W.A. verzekerd.
Zowel Bertie als Gerrit hebben tientallen jaren zeilervaring, zij zijn in het bezit van een groot vaarbewijs.
Technische gegevens:
Afmeting: 14,50 x 3,50 x 0,70 m en 19 m overall
Tuigage: grootzeil, fok, kluiver,
eventueel halfwinder en waterzeil
Motor: Ford 60 pk
Aantal personen voor een dagtocht: maximaal 12
Aantal slaapplaatsen: 7-8
Wat neemt u mee aan boord tijdens een dagtocht
• Levensmiddelen
• Warme kleding (ook in de zomer)
• Sjaal, muts en eventueel handschoenen
• Winddichte/regen kleding
• Schoenen met goede grip
• Zwemkleding
• Zonnebrandcrème
• Zonnebril/zonnehoed?
• Muziekinstrument?
• Koord voor uw bril(len)?
• identiteitsbewijs
Langer dan 1 dag
• Slaapzak of dekbed
• toilettas en handdoek
• Kleine zaklantaarn
• Toiletpapier (maximaal 3-laags papier!)
• Hand-, thee- vaatdoekjes
• CD’s
• En wat u verder denkt nodig te hebben.
Wat laat je thuis?
• Afwasmiddel en allesreiniger. Deze middelen zijn aan boord en zijn biologisch afbreekbaar!
• Plastic bekers en bestek
• Peper en zout
• Stevige koffer, die is immers slecht weg te bergen i.v.m. beperkte ruimte benedendeks. Neem liever een reistas of rugzak mee.
• Vuilniszakken
• Uw mooiste kleding, zeilen is een buitenactiviteit.
• Naaldhakken


 Bertie legt graag uit en heeft er geen moeite mee het roer uit handen te geven. Zij is van origine lerares handvaardigheid en heeft de zeevaartschool Enkhuizen doorlopen en zee en oceanen bevaren. Wil je zelf graag aan het roer staan of de kluiver hijsen, hoe meer initiatief hoe beter.  Haar motto is: ontspannen zeilen zonder stress, wel liefst zo snel als mogelijk zeilend door het water:)  Afmeren en wegvaren zonder gebruik te maken van de motor blijft een sport. De catering is van haar hand en ook  bij de boekingen krijg je contact met haar.
Bertie legt graag uit en heeft er geen moeite mee het roer uit handen te geven. Zij is van origine lerares handvaardigheid en heeft de zeevaartschool Enkhuizen doorlopen en zee en oceanen bevaren. Wil je zelf graag aan het roer staan of de kluiver hijsen, hoe meer initiatief hoe beter.  Haar motto is: ontspannen zeilen zonder stress, wel liefst zo snel als mogelijk zeilend door het water:)  Afmeren en wegvaren zonder gebruik te maken van de motor blijft een sport. De catering is van haar hand en ook  bij de boekingen krijg je contact met haar. Rond het IJsselmeer en de Waddenzee is Gerrit beter bekend als schipper Rooie Gerrit, hij heeft het varen in zijn bloed. De Bruine Vloot draagt hij een warm hart toe en mede door zijn enthousiasme en inspanningen varen er tientallen monumenten over Neerlands wateren en daar buiten. Onder zijn leiding bent u verzekerd van een sfeervolle tocht. Hij kan u veel vertellen over de oude schepen, de plaatsen rond het IJsselmeer en hij kent vele anecdotes. Schrijven en dichten doet Rooie Gerrit ook regelmatig. Helaas vaart Gerrit wegens het klimmer der jaren niet  meer mee als bemanning.
Rond het IJsselmeer en de Waddenzee is Gerrit beter bekend als schipper Rooie Gerrit, hij heeft het varen in zijn bloed. De Bruine Vloot draagt hij een warm hart toe en mede door zijn enthousiasme en inspanningen varen er tientallen monumenten over Neerlands wateren en daar buiten. Onder zijn leiding bent u verzekerd van een sfeervolle tocht. Hij kan u veel vertellen over de oude schepen, de plaatsen rond het IJsselmeer en hij kent vele anecdotes. Schrijven en dichten doet Rooie Gerrit ook regelmatig. Helaas vaart Gerrit wegens het klimmer der jaren niet  meer mee als bemanning. De Jacobsschelp is gebouwd in 1899 te Dokkum als “Hoop op beter” Een geklonken ijzeren schip met mast en kluiverboom zonder motor. Voor haar lengte een stoer scheepje, geschikt voor binnen- en buitenwater destijds de Zuydersee en de Waddenzee. De tjalk was tot 1940 een zeilend vrachtschip, geschikt voor dertig ton vracht. Volgens overlevering is er voor een rondreizende kermis de draaimolen mee vervoerd, hooi, bieten, turf als pakketdienst en vervoer van personen en wat zich verder aandiende. Vanaf 1944 is het schip in gebruik geweest als woonschip. Het dek is toen grotendeels verwijderd en er is een houten huis op de romp gebouwd.
De Jacobsschelp is gebouwd in 1899 te Dokkum als “Hoop op beter” Een geklonken ijzeren schip met mast en kluiverboom zonder motor. Voor haar lengte een stoer scheepje, geschikt voor binnen- en buitenwater destijds de Zuydersee en de Waddenzee. De tjalk was tot 1940 een zeilend vrachtschip, geschikt voor dertig ton vracht. Volgens overlevering is er voor een rondreizende kermis de draaimolen mee vervoerd, hooi, bieten, turf als pakketdienst en vervoer van personen en wat zich verder aandiende. Vanaf 1944 is het schip in gebruik geweest als woonschip. Het dek is toen grotendeels verwijderd en er is een houten huis op de romp gebouwd.